Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Peter Dirk Bilker - WaarBenJij.nu Machu Picchu - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Peter Dirk Bilker - WaarBenJij.nu

Machu Picchu

Door: PD

Blijf op de hoogte en volg Peter Dirk

26 September 2014 | Peru, Cuzco

Hier een update vanuit de voormalig Inca hoofdstad, Cusco. De stad waar het in Peru allemaal omdraait is Cusco. De stad ligt midden in de Andes op ongeveer 3300 meter en is super toeristisch en dit komt natuurlijk door de verborgen stad, Machu Picchu, maar hierover later meer.
Ondertussen ben ik al weer 3 weken in dit fantastische land en voel me al een halve Peruaan. Dit komt mede door de het eetpatroon. Als ontbijt een stuk varkensvlees met zoete aardappelen, koffie en verse sinasappelasap. De lunch bestaat evens uit een warme maaltijd, bijvoorbeeld Cuy. Voor degene die niet weten wat Cuy is, ze zijn te koop bij de Pets Place;) Tijdens het diner wordt er wat rustiger aan gedaan met een kop koffie en een stuk (chocolade) gebak. Dit is mijn eetpatroon trouwens niet elke dag want anders kan ik alvast 2 stoelen voor mijn terugvlucht boeken.
Voordat ik arriveerde in Cusco hebben we nog een aantal andere plaatsen bezocht en dit gaat ging samen met veel kilometers rijden. Een aantal keren werd de afstand overbrucht met het lokale vervoer. Het lokale vervoer is hier niet zo gestructureerd als bij ons in Nederland. Als een busje 14 zitplaatsen heeft zit het busje pas vol is bij 20 passagiers. De bus stopt overal en nergens en als de buschauffeur wil gaan roken of drinken wil kopen in de supermarkt, wordt de bus ook zonder pardon even aan de kant gezet. De locals vinden dit blijkbaar doodnormaal en maken zich dan ook geen moment druk, in tegenstelling tot sommige toeristen... De keren dat we met een busje met alleen maar toeristen reden, werden we een aantal keren aangehouden door de wegenpolite. Natuurlijk waren de papieren van de chauffeur in orde en mochten we dan ook gewoon doorrijden op 1x na. De politieofficier liep toen met het rijbewijs van de chauffeur naar een plaats waar hij uit het zicht verdween. De chauffeur wist blijkbaar hoelaat het was en toverde een stapeltje biljetten uit zijn broekzak om vervolgens achter de politieofficier aan te lopen. Een minuut later kwam hij terug met zijn rijbewijs en konden we onze weg weer vervolgen. Een busje met toeristen is natuurlijk een goudmijn en volgens onze gids komt deze vorm van corruptie soms helaas voor in Peru. Deze vorm van corruptie is hier ongeveer net zo ingeburgerd als bij ons Zwarte Piet is tijdens het sinterklaasfeest!
Een week geleden kwamen we dan aan in Cusco. In deze stad zie je nog veel Inca invloeden al hebben de Spanjaarden hier hun stempel uiteindelijk wel opgedrukt. Rond 1500 hebben de Spanjaarden het Inca volk verslagen en bijna alle gebouwen herbouwd of vernietigd tenminste dat dachten ze...
Bij de tour die ik had geboekt zat ook een hike door de Andes inbegrepen. Deze hike duurde een aantal dagen en bracht je door de bergen, dalen, bossen en inca Ruïnes. Je zat echt een aantal dagen in de midlle of nowwhere. Je kampeerde in tentjes tussen de lamas en alpacas en als je geluk had kon er ook een Puma op visite komen bij de tent! Mijn kampeer ervaring bestond tot dusver uit een week Appelhof dus ik was benieuwd... Apart is het om te zien dat in deze gebieden ook gewoon mensen wonen. Voordat we aan de hike begonnen had onze gids verteld dat het leuk is om fruit te kopen en uit te delen aan de lokale kinderen. Dit vond ik natuurlijk een goed plan en kocht appels, bananen, manderijnen en sinasappels. Ik had er niet bij nagedacht dat ik dit moest meesleuren en aangezien mijn dagrugzak al vol zat had ik allemaal losse tasjes met fruit aan mijn rugzak hangen. Toen kwam ik er pas achter hoe zwaar fruit wel niet kan zijn en was dan ook dolblij dat ik na een uur lopen een klein jongetje tegenkwam. Deze heb ik direct zoveel fruit gegeven dat hij ongeveer 150 jaar oud zal worden. De hike was fantastisch maar ook zwaar. Op dag 2 moesten we een berg over van 4900 meter en kwam ik erachter dat ik goed gewend was aan de ijle lucht! Een aantal mensen in de hikegroep waren nog maar een dag in Peru en werden dan ook hoogteziek(hoofdpijn, misselijk en koorts). 1 iemand van de groep trok de hoogte niet en moest op een paard verder. Gelukkig had ik geen rare bijwerkingen door de hoogte en vloog als Jan Ulrich de berg over. Trouwens het geheime wapen tegen de grote hoogtes zijn Coca bladeren. Door op deze bladeren te kauwen heb je bijna geen last van de hoogte. Coca bladeren groeien in de Jungle en worden in Zuid Amerika voor veel medische redenen gebruikt. Ze zijn verkrijgbaar in de vorm van thee, snoepjes en gewoon als bladeren. En ja, de bladeren zijn ook de belangrijkste grondstof voor Cocaine.
Dag 3 was alleen maar dalen en dag 4 was het absolute hoogtepunt van de tour, namelijk Machu Picchu. Machu Picchu is nooit door de Spanjaarden ondekt en dus ook niet vernietigd. Lang bleef deze stad verborgen tot 1911. Harem Bingham, een professor van Yale university, was was opzoek naar herineringen over de oude inca beschaving en kreeg via een lokaal jongetje te horen dat er allemaal gebouwen op een berg stonden. De naam van de berg is trouwens Machu Picchu. Hiram Bingham ging samen met het jongetje de berg op en deed de grootste archeologische ontdekking ooit gedaan.
Toen ik in de vroege ochtend aankwam in Machu Picchu was het uitzicht adembenemend. De stad ligt hoog in de Andes aan het begin van de Jungle, kortom de liging is briljant. Machu Picchu is een magische plek maar ook super toeristisch en aan het eind van de ochtend was het dan ook eerder Machu Picture dan Machu Picchu. Elke dag trekt deze bijzondere plek duizenden toeristen maar dat is logisch omdat het 1 van de 7 wereldwonderen is. Zo dit was de update, ik ben probeer nu de Spaanse taal een beetje onder de knie te krijgen. De groeten vanuit de Andes!

  • 27 September 2014 - 13:38

    Peter Oole:

    Indrukwekkend, leuk en interessant PD. Ik ben een klein beetje jaloers op je. Geniet van je reis en neem alle ervaringen mee in je levensrugtas. e blijven je volgen. Peter, Anneke en de rest.
    (PS. ik Ik heb je verhaal geknipt en geplakt en wil het gebruiken als lesmateriaal voor in mijn groep maar daar heb ik wel jou toestemming voor nodig !! Mag dat ?)

  • 27 September 2014 - 13:40

    Omke Rein En Tante Baukje:

    Mooie verslag P D, dit zijn geen tochten voor mensen met gebroken benen en hernia's
    Geniet er van en houd je taai.

    Omke Rein en tante Baukje

  • 27 September 2014 - 14:15

    Tineke:

    Weer een erg leuke blog om te lezen!
    Weet je ook hoe mem zich voelt om fruit te halen op de markt haha :P.

    Que te diviertas!

    Adios!

    X Tineke

  • 27 September 2014 - 14:45

    Tanta T:

    Fantastisch, wat een indrukken
    en wat heb je een goede conditie...!
    Veel fruit...?
    tot een volgend verslag, volgende week za?
    tante Tiety

  • 28 September 2014 - 15:58

    Tjalling Kooistra:

    Super Bilker, leuk om te lezen!
    Kijk nu al uit naar het volgende verhaal

    Geniet ervan!

  • 29 September 2014 - 17:44

    Omme Bearn,:

    Hallo Peter Dirk,

    Ik vind je verhaal heel mooi. Goede uitleg en je waant je daar in de omgeving. Ik wil graag een container Coca bladeren. Kan ik hier wel kwijt. Leuke handel en de container hebben we toch al. Geef even aan wanneer je hem laat vertrekken. Elke avond een cocablad is weer wat anders dan thee met suiker.

    En genieten daar!!!

    Omme Bearn

  • 30 September 2014 - 19:54

    Inge Spijksma:

    Hoi Peter Dirk,

    Super leuk om jou reisverslagen te lezen. Alvast gefeliciteerd met je verjaardag.
    Een fijne dag toegewenst samen met je reisgenoten.

    Groetjes Inge


  • 02 Oktober 2014 - 21:00

    Tant T:

    foar tongersdei de 3e
    FELICITACIONES


  • 03 Oktober 2014 - 23:49

    Tante Tiny En Fam:

    Hoi pd, allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag van ons allen! :-)
    Je reisverslag is erg leuk om te lezen.
    Wat tof dat je deze tocht heb gemaakt. Een hele ervaring.
    We zien uit naar je volgende reisverslag.

    Leafs ús.

  • 06 Oktober 2014 - 15:00

    Ome Rein En Tante Hilly:

    Peter dirk leuk om je reis/kampeerervaringen te lezen.
    We gaan je volgen. He, geniet van de reis.
    Groeten, ome Rein en tante Hilly

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter Dirk

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 632
Totaal aantal bezoekers 10556

Voorgaande reizen:

06 September 2014 - 30 Januari 2014

Backpacken door Zuid Amerika

Landen bezocht: