Fiesta - Reisverslag uit Taganga, Colombia van Peter Dirk Bilker - WaarBenJij.nu Fiesta - Reisverslag uit Taganga, Colombia van Peter Dirk Bilker - WaarBenJij.nu

Fiesta

Door: PD

Blijf op de hoogte en volg Peter Dirk

07 Januari 2015 | Colombia, Taganga

Allereerst nog een gelukkig 2015 toegewenst vanuit een lekker warm Colombia. Ik ben inmiddels alweer 5 weken in dit prachtige land terwijl ik in eerste instantie 3 weken Colombia op de planning had staan.
De afgelopen weken ben ik wat langer op dezelfde plaats gebleven. Zo ben ik een week in Bogota geweest en bijna anderhalve week in Medellin. De hoofdstad Bogota, is een gigantische metropool waar je ontzettend veel dingen kunt doen. Zo heb ik bijvoorbeeld het politie museum bezocht en kwam ik er tijdens de rondleiding achter dat er een dag en nacht verschil is tussen de politie hier en de politie in Nederland.
Gedurende deze rondleiding kreeg ik veel te horen over wat voor gevechten de politie in het verleden wel niet heeft gestreden met verschillende Guerillagroeperingen, drugsbendes en andere soorten van criminaliteit. Na een mooie week Bogota stond de meest omstreden stad die ik tijdens mijn reis zou gaan bezoeken op het programma namelijk de stad van de eeuwige lente, Medellin. Voor de oudere lezers staat Medellin misschien nog wel teboek als gevaarlijkste stad ter wereld en dat was het tot een kleine 20 jaar geleden ook. De stad werd als de Cocaine hoofdstad ter wereld gezien en Medellin was destijds onlosmakelijk verbonden aan 1 man, namelijk Pablo Escobar die ook wel "El Patrón" werd genoemd.
Escobar was de grootste drugsbaas die de wereld ooit gekend heeft. Hij was oprichter van het Medellin- kartel en tijdens zijn hoogtijdagen had Pablo, met zijn Medellinkartel meer dan 80% van de wereldwijde Cocainehandel in handen en behoorde hij tot de rijkste mensen ter wereld.
Natuurlijk ging dit machtsvertoon met veel geweld gepaard en zijn hierbij tienduizenden onschuldige burgers omgekomen. Tijdens de tour door Medellin werd veel me veel duidelijk wat voor vreselijke dingen hier zijn gebeurd en dit was indrukwekkend om te zien. Eind jaren 80 begin jaren 90 lag het gemiddeld aantal moorden in Medellin per jaar op meer dan 4000 moorden....
Op youtube staat een goede documentaire ( Pablo Escobar King of Coke) die weergeeft wat er zich in Colombia allemaal heeft afgespeeld door het toedoen van deze gekke man. Ik kan dit niet allemaal uitleggen in mijn blog, want daar is de geschiedenis van Colombia te complex voor. Nadat Pablo Escobar is doodgeschoten in 1993 door de politie, werd Colombia en met name de stad Medellin weer wat veiliger. Maar het echte omslagpunt kwam in 2002 nadat Alvaro Uribe Velez gekozen werd als president van Colombia. Hij heeft de 8 jaar die daarop volgde met de ijzeren vuist en veel machtsvertoon geregeerd. Tijdens deze 8 jaar is hij de strijd met succes aangegaan tegen de drugskartels en guerillagroeperingen. Doordat er nu veel politie en leger op de been is, is het hier veilig en vinden ontvoeringen en aanslagen nauwelijks meer plaats.
Er is ook veel kritiek op de president geweest omdat hij eigelijk een oorlog in zijn eigen land voerde en dit ging natuurlijk ook gepaard met onschuldige slachtoffers.

Tijdens het verblijf in Medellin ben ik ook in het Guatape nationaal park geweest. Dit is een prachtig park, wat bestaat uit een groot meer met allemaal eilandjes en een grote rots die 200 meter hoog is. De beklimming was pittig en dit kwam mede door de warmte. Na dit actief dagje in het park stond mijn eerste kerst in het buitenland op het programma en dit was niet met een traditioneel kerstgevoel. Dit kwam o.a. door de warme temperatuur en de meeste winkels waren gewoon open op kerstmis. Maar desondanks was het een leuke kerst en in plaats van een rollade werd de BBQ aangeslingerd op kerstavond en eerste kerstdag. In Zuid-Amerika vieren ze alleen kerstavond en eerste kerstdag, tweede kerstdag bestaat hier niet. Na de kerst ben ik vertrokken richting Cartagena waar het nieuwe jaar werd ingeluid. Cartagena is de grootste havenstad van Colombia en hier heerst een echt Caribisch sfeertje. Het is erg warm in Cartagena met een hoge luchtvochtigheid. Mede door de warmte bestond mijn verblijf hier meestal uit: Slapen, op het strand liggen en uitgaan. Rond de jaarwisseling was het een groot feest hier met veel toeristen uit het continent Zuid-Amerika. Vooral veel jeugd uit Argentinie vieren hier hun zomervakantie. Waar de nederlanderse jeugd in de zomer veel cultuur snuift in Cherso, doen de Argentijnen dit aan de Caribische kust van Colombia. Tijdens elk feestje snapte ik onze koning Willem Alexander helemaal waarom hij voor een vrouw uit Argentinie heeft gekozen... En waar Maxima in Nederland erg populair is, is dit in Argenitinie niet het geval. Veel Argentijnen konden het niet waarderen dat Maxima een oranje shirt droeg tijdens de halve finale van het Wereldkampioenschap voetbal in Brazilie.

Ook tijdens oudjaarsavond was het erg druk maar dit was super gezellig. Oudjaarsavond wordt hier op de straat gevierd en net zoals kerst heb ik oud en nieuw met veel Nederlanders gevierd. We hebben op de oude stadsmuur een vuurwerkshow bekeken om vervolgens het nieuwe jaar in te luiden in een club met een dakterras. Het was een geslaagde jaarwisseling en het was erg leuk om een keer met mooi weer oud en nieuw te vieren en dit ga ik zeker weten vaker doen!
Na een aantal legendarische fiestas, veel zon, bikinis, siliconen, bier en natuurlijk veel luieren in Cartegena werd het weer tijd om wat actiefs te doen. Namelijk een 2 daagse Hike in Tayrona nationaal park. Tayrona staat bekend om de mooie stranden en er werd overnacht in een tent aan het strand. Helaas was zwemmen niet altijd mogelijk vanwege de sterke stroming en giftige kwallen die soms aanspoelden. Na 2 dagen wandelen, op het strand liggen en het ultieme vakantie gevoel beleven ben ik nu aangekomen in Taganga wat een leuk klein plaatsje is aan de kust vlakbij Santa Martha. Vooraf had ik nooit kunnen bedenken dat Colombia zo´n leuk land zou zijn. Ik heb natuurlijk de afgelopen tijd al een aantal prachtige landen bezocht maar ik moet zeggen dat Colombia het meeste indruk heeft gemaakt tot nu toe. Dit komt mede omdat het helemaal nog niet zo toerischtisch is. Tijdens een tour in Medellin kreeg ik van de de gids te horen dat er 10 jaar geleden nog geen 50.000 toeristen in Colombia waren maar dat het afgelopen jaar het aantal toeristen gestegen is naar 4 miljoen. Dit is in verhouding nog niet veel omdat Colombia een gigantisch land is en het heeft eigenlijk alles. Volgende week ga ik met de boot richting Panama en dit wordt het laatste land van mijn reis. Ik verblijf hier 2 weken om dan na 5 onvergetelijke maanden weer terug te keren naar Nederland.

  • 08 Januari 2015 - 07:30

    Jelmer:

    Mooie verhalen PD. Kist wel een keer voor de klas. Al je verhalen over de landen vertellen. Kin ik mooi om koffie...

    Nee alle gekheid op een stokje; mooie fotos op facebook,mooi verslag hier...ik wens je nog veel plezier de komende weken in colombia and be safe!

    Laterrr

    Jelmer

  • 08 Januari 2015 - 16:04

    Irene:

    Hoi PD,
    Leuk verhaaltje over Colombia.
    Nog een gelukkig nieuwjaar (van ons allemaal) en nog veel plezier in Colombia en Panama.
    Groetjes, Irene

  • 09 Januari 2015 - 19:48

    Omke Rein Tante Baukje:

    Beste Peter Dirk,
    Al hast 5 moannen underweis, we sjogge der nei ut om dy werom
    te sjen.
    Mast de leste wiken noch mar goed genietsje fan dyn prachtige tiid
    yn Sud- Amerika.
    Pieter Wilkens sjongt, De ein fan eltse reis, is it paad werom

  • 12 Januari 2015 - 23:17

    Tsjilling:

    Wer mooi PD! Ek chill dast wat utruste kist en wat tiid koest trochbringe mei nederlanders. Geniet fan de letste pear wieken!

  • 13 Januari 2015 - 22:46

    TTiety:

    Hoi PD,
    Wat wer mooie en yndrukwekkende ûnderfinningen list ús fan meigenietsje, prachtich
    Spytich (foar ús ) dat de ein yn sicht is. Genietsje noch fan it lêste part.
    Groet út Drachten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter Dirk

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 564
Totaal aantal bezoekers 10545

Voorgaande reizen:

06 September 2014 - 30 Januari 2014

Backpacken door Zuid Amerika

Landen bezocht: