Salar de Uyunia - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Peter Dirk Bilker - WaarBenJij.nu Salar de Uyunia - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Peter Dirk Bilker - WaarBenJij.nu

Salar de Uyunia

Door: PD

Blijf op de hoogte en volg Peter Dirk

09 November 2014 | Ecuador, Quito

Na 3 grensovergangen te zijn gepasseerd en een voedselvergiftiging verder wordt het ook wel weer eens tijd voor een reisverslagje.
Voordat ik Bolivia achter mij liet, werd eerst nog het mijnwerkersplaatsje Potosi bezocht. Dit was tot 1900 een bloeiende mijnwerkerstad met meer dan 200.000 inwoners. Tegenwoordig is er nog wel mijnbouw, maar wel in mindere mate. Het toerisme is nu een belangrijke bron voor inkomsten geworden voor de lokale bevolking, die rondleidingen geven door de mijnen.
Na Potosi stond Uyuni op het programma waar de tour richting de zoutvlaktes begon. Uyuni is een kleine plaats in de middle of nowwhere. Het is zo toeristisch omdat er veel touroperators zijn die tours aanbieden naar Salar de Uyuni. De tour die ik deed duurde 3 dagen en je werd tijdens de tour rondgereden in een Jeep. Deze jeep was nodig omdat je landschappen doorkruist die met bijvoorbeeld een Renault Scenic net niet te doen zijn.
Salar de Uyuni is de op 1 na grootste zoutvlakte ter wereld (De grootste ligt in Botswana) en heeft een oppervlakte van meer dan 10.000 vierkante kilometer.
Deze zoutvlakte, wat vroeger een meer was, is een apart fenomeen en als je midden op de vlakte staat zie je alleen maar een grote witte vlakte. Voor de bevolking die in deze regio leeft is dit de belangrijkste inkomensbron. Ze halen het zout uit het meer en maken van het zout bijvoorbeeld souveniers. Gelukkig heb ik totaal geen ruimte in mijn backpack voor souvenirs dus kon ik ook niks kopen..... Ook wordt er veel zout verkocht voor het consumentengebruik.

Eenmaal aangekomen in het midden van de zoutvlakte ligt er een eiland vol met cactussen. Hier werd een stop van 2 uren gehouden en kon je naast een wandeling over het eiland ook fotos maken. Het surrealistische landschap van de zoutvlaktes wordt door veel filmregisseurs en fotograven gebruikt om leuke films/foto's te nemen. En ja, de toeristen deden dit ook in grote getale. Nadat we de zoutvlaktes hebben verlaten werd er geslapen in een zouthotel. Dit hotel is opgebouwd uit grote zoutblokken die uit de zoutvlakte zijn gehaald. De 2 dagen die erop volgden, werd er een fantastisch landschap doorkruist. Wat bestond uit vulkanen, meren en uitgestrekte landschappen. Uiteindelijk eindigde de tour in de atacama woestijn en waren we bijna in Chilli. Chilli is vergeleken met Bolivia een dag en nacht verschil. Na 3 weken waren er eindelijk weer goede (asfalt)wegen, vriendelijke mensen en ook werd er afscheidgenomen van de grote hoogte. De laatste week werd er alleen maar gebivakkeerd op 4000 meter of hoger.

Het stadje waar we aankwamen in Chilli was San Pedro de Atacama. San Pedro ligt in de atacama woestijn en dit is 1 van de droogste plekken op aarde. Vanuit San Pedro was het mijn plan dat ik weer richting Peru ging reizen en mijn doel was dan om vanuit Arequipa richting Quito te vliegen. Maar elke keer als ik via LAN.com vliegtickets opzocht, kwam ik steeds vliegtickets van 600 euro of duurder tegen, en dit is voor een backpacker weer net iets te veel van het goede. Toevallig sprak ik hierover met een werknemer van het hostal en die zei dat dit veel goedkoper kon. Als je alleen al de site van LAN.com veranderd in het Spaans ipv. Engels werden de prijzen al goedkoper. En als je dan ook nog zegt dat je woont in Zuid-Amerika ipv. Europa, ging de prijs nog meer omlaag. Ik weet dat je hier als toerist nog wel eens wordt bedonderd maar een verschil van een paar honderd euro deed mij toch even met de oren wapperen.

Mijn laatste maaltijd in San Pedro voordat ik de nachtbus pakte naar Arica was, spaghetti bolognese. Helaas koste mij deze spaghetti mij een aantal dagen reistijd. Voordat ik naar Zuid Amerika vertrok ging ik er al vanuit dat ik eens wat verkeerds zou gaan eten. Maar dat dit pas na 2 maanden zou zijn viel me dan weer mee.
Ik zou oorspronkelijk bij aankomst in Arica direct doorreizen naar Peru. Maar heb noodgedwongen in Arica een aantal dagen mijn rust moeten pakken in een relax en leuk hostel. Gelukkig hingen er op mijn kamer en in de wc fotos van Arica en omgeving, zodat ik ook kan zeggen dat ik in deze stad alle bezienswaardigheden heb bewonderd;) Nadat ik weer redelijk normaal functioneerde vertrok ik weer richting Peru. De busrit van Arica naar Arequipa bracht mij door een mooi landschap. Ook passeerde ik in de bus de regio Challapalca, waar een landgenoot van ons zich manifisteert. Hij wist trouwens het nieuws de afgelopen dagen in Peru weer aardig te domineren, en ik heb het natuurlijk over Joran v/d Sloot. Doordat ik wat vertraging heb opgelopen en ik mijn vliegticket naar Quito al had geboekt kon ik helaas geen bezoek meer brengen aan de Colca Canyon. De Colca Canyon is de op 1 na diepste kloof ter wereld en bijna 3x zo diep als de Grand Canyon. Ook zie je daar de grootste vogels ter wereld, de Condors.

Ik ben nu begonnen aan een nieuw hoofdstuk van mijn reis, namelijk Ecuador. Ik verblijf momenteel in de hoofdstad Quito en hoop zo snel mogelijk richting de Galapagos Eilanden te reizen. Van alle medereizigers die ik gesproken heb gedurende mijn reis, is dat het absolute hoogtepunt van Ecuador en misschien wel heel Zuid Amerika! Dus ik ben benieuwd.

  • 09 November 2014 - 15:45

    Omme Bearn:

    Hé Peter Dirk,

    Leuk om je verslagen te lezen. Oan de poeperij is vervelend maar niet onoverkomelijk. Ik heb vroeger toch eens wat mee gemaakt hieromtrent........ Laat maar. Je ziet veel en straks ga je naar de Galapagos eilanden waar ik afgelopen week net een stukje over heb gelezen. Moet echt heel mooi zijn. Hier is alles min of meer ok. Pake gaat beter maar rust nog veel. Met ons is het ook goed en het is vandaag mooi weer. Met Feyenoord loopt het goed maar ik hoop dat het tegen Vitesse ook crescendo gaat. We staan in Europa er best voor.
    020 moet vandaag tegen 058 maar ik weet de uitslag nog niet.

    Groet ut Boalsert.

    Omme Bearn en tante Klaske

  • 09 November 2014 - 21:53

    Omme Bearn:

    Belangrijke voetbaluitslagen dit weekend in NL:

    Vitesse-FEYENOORD 0-0. Knappe pot van Feyenoord met een uitblinkende keeper Vermeer. Helaas warende spitsen niet op hun best.

    058-020 2-4 Best werk van Cambuur die lang meekon met de tegenstander. Was reclame voor het friese voetbal.

    Verder geen interessante uitslagen. Feyenoord nadert de koppositie maar het is nu nog te vroeg om te pieken.

    Omme Bearn

  • 10 November 2014 - 21:47

    Heit Jan:

    Moest myn auto even yn de zeik zet wurde?
    Ik sil dy d'r wer ris yn ride litte.

    Mar wer in moai stikje, de beppes fine it ek wakker moai.

    En ja Feyenoord leit op koers. As se fjirder alles winne, komt it wol goed

  • 11 November 2014 - 08:38

    Anneke En De Rest :

    Ha die PD,
    wat een mooi verslag!
    Geniet ervan en wij genieten op afstand met je mee.
    Groeten vauit Hellevoetsluis

  • 11 November 2014 - 08:55

    Douwina:

    Hey PD
    Moai ferhaal hjer! Woe sa no en dan wolris by dy om it hoekje sjen...Wurdst goed op 'e hichte hâlden fan de fuotballerij en pake sjoch ik oan de reaksjes hjirboppe dus dêr sil ik net oer begjinne ;-). Geniet fan it ferfolg fan dyn reis en wy sjoche út nei nije ferhalen! Groetnis fanôf Elba

  • 12 November 2014 - 10:43

    Omke Rein En Tante Baukje:

    Hoi, P.D
    Weer dat hoogte verschil, een zoutvlakte op grote hoogte.
    Wij moeten het diep uit de grond halen, met als gevolg dat we
    nog verder onder de zeespiegel moeten zien te overleven.

    Groeten uit Kollum

  • 13 November 2014 - 15:27

    TTiery:

    Hallo PD
    Wat wer in belevenissen, fantastisch, en it lêst sa nijskirrich. Gelokkich hast de 'voedselvergiftiging '
    achter de rêch! Wie it ek kâld sliepen yn it 'zout-hotel?' t.z.t hear ik it wol... Hâld dy taai,
    groeten út Drachten

  • 16 November 2014 - 16:47

    Peter Oole:

    Hallo PD, eergenoeten vanje verslag.
    Beetje druk gehad, dus nu pas gelezen.
    Genieten op de Galapagos eilanden straks, o benje er nu al ?
    Kijuit naar je volgene verslag !!
    Groeten uit Hellevoetsluis.
    Straks even kijken of het NL-elftal weer onderuit gaat (tegenLetland dit keer)

  • 17 November 2014 - 20:01

    Ome Rein En Tante Hilly:

    Hoi,Peterd dirk.
    Moai om te lêzen,wat asto no wêr sjoen hast. Om noait te ferjitten. Ja, dy eilânen skiene hiel bysûnder te
    wêzen.Folgens ome rein binne dêr ek hiele bysûndere bisten (fÛgels).
    We sjogge ût nei de oare kear fân dyn ferhael.
    groetnis ût Raard.

  • 23 November 2014 - 21:53

    Bilkers Wolvega:

    Hallo PD,
    Verre neef in den vreemde, het doet ons goed om te lezen dat deze reis je prima bevalt. Helaas ben je niet aan het lot van een reiziger ontkomen. Shit Happens! Lezen met genoegen je verhalen. Tot het volgende en pas goed op jezelf. Groeten van oom DP, tante Alie, Reinier en Yvonne.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter Dirk

Actief sinds 31 Aug. 2014
Verslag gelezen: 495
Totaal aantal bezoekers 10538

Voorgaande reizen:

06 September 2014 - 30 Januari 2014

Backpacken door Zuid Amerika

Landen bezocht: